Van top tot teen
Echte natuurlijke en biologische cosmetica.
Of het nu om onze Gezichtslotion gaat, de Lip Liner uit onze make-up lijn, de Voetcrème, de Haarlotion of de medische huidverzorging van Dr. Hauschka Med, elk product van Dr. Hauschka is 100% natuurzuivere cosmetica. En bevat altijd zoveel mogelijk ingrediënten van gecontroleerde biologische teelt of van Demeter-teelt. Voor dr. Rudolf Hauschka, de oprichter van ons bedrijf WALA, was dit vanzelfsprekend. In de jaren ´60 ontwikkelde hij zijn cosmetische lijn samen met de schoonheidsspecialiste en natuuronderzoekster Elisabeth Sigmund. Onze formuleringen waren toen al gebaseerd op natuurlijke ingrediënten en vrij van siliconen en PEG, evenals van synthetische conserveringsmiddelen, geur- en kleurstoffen
Natuurzuivere cosmetica dus – die bovendien het herstellend vermogen van de huid ondersteunt. Bij onze WALA Geneesmiddelen, die zijn gebaseerd op de geneeskracht van de natuur, zou niets anders passen.
In 1967, toen de Dr. Hauschka Cosmetica op de markt kwam, bestond er nog geen certificering voor natuurzuivere cosmetica. Een onafhankelijke standaard die een bindende beschrijving van het begrip geeft, is echter van groot belang. NATRUE is een vereniging die zich precies hiermee bezighoudt. Deze internationale vereniging bestaat sinds 2008. Ze hebben als doel om de kwaliteit van de authentieke gecertificeerde biologische en natuurlijke cosmetica te waarborgen en te bevorderen. Als een van de oprichters van NATRUE hebben we meegewerkt aan het vastleggen van hoge normen voor natuurzuivere cosmetica. De NATRUE-standaard evalueert de producten op basis van hun ingrediënten en de productieprocessen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen natuurzuivere cosmetica met minimaal 70% biologische ingrediënten (Deze stap zal vanuit NATRUE tot 2023 geleidelijk vervallen) en biologische cosmetica. Dat is natuurzuivere cosmetica met minimaal 95% biologische ingrediënten. Deze procentuele differentiatie is belangrijk. Want tot op heden is het niet mogelijk om werkelijk alle grondstoffen voor natuurzuivere cosmetica in biologische kwaliteit te verkrijgen. Daarom stimuleren wij onder meer de teelt van biologische grondstoffen – zoals etherische rozenolie, mangoboter, ricinusolie en sheaboter.
Van de meer dan 160 Dr. Hauschka producten laten we vanzelfsprekend elk afzonderlijk product certificeren door NATRUE (certificaat). Dat onze producten de keuring door NATRUE doorstaan, geeft u en ons zekerheid. Sinds 1967 ontwikkelen en produceren we natuurzuivere cosmetica. Dat doen we uit overtuiging, omdat we ons verantwoordelijk voelen voor de natuur en voor uw welzijn. Want wat kan er duurzamer en effectiever zijn dan natuurlijke ingrediënten van gecontroleerde biologische teelt of Demeter-teelt en van eerlijke handel?
Interview met Sven Gehrig
wetenschappelijke afdeling van WALA Heilmittel GmbH, over natuurlijke en biologische cosmetica en over de ontwikkeling van de nieuwe make-up producten
Meneer Gehrig, u en uw collega's zorgen dat de producten van Dr. Hauschka voldoen aan de hoogste ecologische en sociale normen en dat alle producten probleemloos verdragen worden. Hoe gaat dat in zijn werk?
Als een nieuw product wordt ontwikkeld, wordt ons team er al zeer snel bij betrokken om de samenstelling van het product te controleren. We toetsen alle grondstoffen op onze hoge kwaliteitsnormen en of deze door iedereen goed worden verdragen.
Bepaalt niet de ontwikkelaar welke ingrediënten in de cosmetische formulering komen?
Dat klopt natuurlijk. De formulering komt uit de ontwikkelingsafdeling. Het is onze taak om de ingrediënten te controleren op verdraagzaamheid en wettelijke naleving. Voor elke grondstof hebben we een hoop informatie, die we analyseren en beoordelen. Het gaat bijvoorbeeld om de zuiverheid van alle gebruikte grondstoffen en de microbiologische kwaliteit. We controleren ook of de ingrediënten voldoen aan onze hoge kwaliteitseisen en de criteria van NATRUE, het label voor natuurzuivere cosmetica.
Wat is NATRUE precies?
NATRUE is een internationaal keurmerk voor natuurlijke en biologische cosmetica. Het helpt de klanten in de winkel echte natuurzuivere cosmetica te herkennen, want het begrip 'natuurlijke cosmetica' is niet wettelijk beschermd en niet exact gedefinieerd. Alleen producten die voldoen aan de strikte richtlijnen, krijgen het label NATRUE. De producten van Dr. Hauschka zijn met het label gecertificeerd.
Wat moet u doen om de Dr. Hauschka producten te certificeren met NATRUE?
Om dit keurmerk te mogen gebruiken, komt een onafhankelijke keurder naar ons toe. Hij gaat door het hele gebouw en krijgt inzicht in alle afdelingen, in alle documenten van de leveranciers en zelfs in de formuleringen. Hij kan dus precies zien hoeveel er van welke grondstof in welk product verwerkt is. Deze controles vinden één keer per jaar plaats.
Wat is dan het verschil tussen cosmetica en gecertificeerde natuurzuivere cosmetica? Waar let de keurder precies op?
Natuurzuivere cosmetica maakt bewust geen gebruik van bepaalde ingrediënten die gangbaar zijn in de conventionele sector. Dit zijn bijvoorbeeld minerale oliën, parabenen, siliconen en PEG (polyethyleenglycol), maar ook synthetische geurstoffen, kleurstoffen en conserveringsmiddelen. In plaats daarvan werkt natuurzuivere cosmetica met natuurlijke, meestal plantaardige grondstoffen – indien mogelijk van gecontroleerde biologische teelt. Naar onze mening mag echte natuurzuiverecosmetica ook geen bestanddelen bevatten die afkomstig zijn van genetisch gemodificeerde organismen. NATRUE ziet dat ook zo en laat de keurder dit criterium zorgvuldig controleren.
U heeft een nieuwe formulering gekregen van de ontwikkelaars. Hoe gaat het nu verder?
Ik zal het uitleggen aan de hand van een actueel voorbeeld, onze nieuwe make-up serie. De ontwikkelaars hebben ons de formuleringen vele maanden voor de lancering ter beschikking gesteld. We hebben voor ieder afzonderlijk ingrediënt gecontroleerd of het kan worden gebruikt in cosmetische producten. Ook de kwaliteit en de zuiverheid van de grondstoffen hebben we getest.
U controleert de ingrediënten in het laboratorium dus bijvoorbeeld op residuen van bestrijdingsmiddelen en zware metalen?
Ja, deze taak nemen onze collega's van het analytisch laboratorium routinematig voor hun rekening – voor elke grondstof die verwerkt dient te worden. In het begin van de producttesten werken we gelijktijdig met hen en met onze dochteronderneming Naturamus aan de kwaliteits- en veiligheidsvraag. Naturamus is verantwoordelijk voor de inkoop van grondstoffen. Zij controleren of de benodigde grondstoffen zoals wassen, plantaardige oliën, minerale pigmenten en heilzame planten überhaupt verkrijgbaar zijn in hoge kwaliteit, mogelijk in biologische kwaliteit, en in voldoende hoeveelheden. Ook sociale criteria spelen bij de aankoop een belangrijke rol.
Sociale criteria bij de aankoop van grondstoffen? Heeft u een voorbeeld?
Ja. Onze nieuwe make-up producten bevatten bijvoorbeeld mica. Deze minerale grondstof, een zilverachtig fylosilicaat, gebruiken we in combinatie met minerale pigmenten voor het kleuren. Mica wordt gewonnen in steengroeven. De kinderhulporganisatie Terre des Hommes schat dat in India ruim 20.000 kinderen in de winningsindustrie werken. Omdat we het probleem kennen, hebben we een leverancier gekozen die op verantwoorde wijze omgaat met het thema.
Wat kan uw micaleverancier in India bereiken?
Onze Duitse leverancier, met wie we een handelsrelatie op lange termijn onderhouden, doet heel veel om kinderarbeid in India te voorkomen. Hij heeft er bijvoorbeeld toe bijgedragen lokale scholen te bouwen en de medische zorg te verbeteren. Zijn bedrijf wordt regelmatig gecontroleerd door onafhankelijke instellingen. En hij werkt samen met ngo's, dat wil zeggen niet-gouvernementele organisaties, om de leefomstandigheden van de mensen in de mijnstreek te verbeteren. We zouden mica zeker goedkoper kunnen aankopen op de wereldmarkt. Maar we vinden het belangrijk dat de grondstoffen worden verkregen onder aanvaardbare omstandigheden. Daar betalen we graag een hogere prijs voor.
De indruk ontstaat net dat u alleen de afzonderlijke ingrediënten van de nieuwe make-up heeft getest. Controleert u het eindproduct niet?
Dat doen we uiteraard ook. We controleren bijvoorbeeld of de totale samenstelling goed wordt verdragen en een effectieve verzorging biedt. Deze testen voeren onder meer onafhankelijke instituten voor ons uit. Zij testen daadwerkelijk elk product, dat betekent dus elke kleurvariant van de Lipsticks, Eye Definers, Eyeshadows en Kajals, zoals ze nu heten. We stellen ook noodzakelijke gebruiksinstructies voor het eindproduct voor.
U laat hopelijk niet op dieren testen?
Nee, natuurlijk niet. Voor producten van Dr. Hauschka Cosmetica worden geen dierproeven uitgevoerd – niet door ons en niet op ons verzoek. We werken uitsluitend met vrijwillige proefpersonen. We hebben zoveel kennis over onze grondstoffen en dankzij onze ervaring weten we dat de producten zeer goed worden verdragen. Daarom kunnen we met een goed geweten met proefpersonen samenwerken.
Wat heeft u precies laten testen bij de make-up producten?
We wilden vooral weten of ze door de huid goed worden verdragen. Bij de make-up producten voor de ogen, zoals Mascara, Eyeliners en Eyeshadows is het belangrijk dat ze de ogen, ook bij dragers van contactlenzen, niet irriteren. In gebruikerstesten hebben we de proefpersonen bovendien gevraagd wat ze van de dekking, het gevoel bij het aanbrengen en de houdbaarheid van bepaalde producten zoals Foundations en Powders vinden.
Papier is geduldig zoals we weten. Heeft u ook getest of de claims over de werking in de productbeschrijvingen wel kloppen?
Ja, daar hechten we veel belang aan en we zijn daar ook wettelijk toe verplicht. We schrijven bijvoorbeeld dat de Foundation het vochtgehalte van de huid behoudt. In de gebruikerstest hebben alle proefpersonen deze bewering bevestigd. Ze noteerden ook dat de huid prettig en verzorgd aanvoelde. Meetmethoden zoals de Corneometertest, die de hydratatie van de huid meet, staven deze bevindingen van proefpersonen. Als uit de test zou blijken dat de huid niet goed gehydrateerd is en de proefpersoon zegt dat de huid droog aanvoelt, zouden we het recept wijzigen. De behoeften van de klant staan centraal.
Soziale Kriterien beim Rohstoffeinkauf? Haben Sie ein Beispiel?
Ja. Unsere neuen Make-up-Produkte enthalten zum Beispiel Glimmer. Diesen mineralischen Rohstoff, ein silbriges Schichtsilikat, verwenden wir gemeinsam mit mineralischen Farbstoffen zur Farbgebung. Glimmer wird in Steinbrüchen geschürft. Das Kinderhilfswerk Terre des Hommes schätzt, dass in Indien bis zu 20.000 Kinder bei der Mineralgewinnung mitarbeiten. Weil wir das Problem kennen, haben wir einen Lieferanten ausgewählt, der verantwortungsvoll mit dem Thema umgeht.
Was kann Ihr Lieferant, bei dem Sie Glimmer einkaufen, in Indien bewirken?
Unser deutscher Lieferant, mit dem wir eine langfristige Handelsbeziehung pflegen, tut sehr viel dafür, Kinderarbeit im Ursprungsland Indien zu verhindern. Zum Beispiel hat er dabei geholfen, Schulen vor Ort aufzubauen und die medizinische Versorgung zu verbessern. Sein Betrieb wird regelmäßig von unabhängigen Institutionen kontrolliert. Und er arbeitet mit NGOs zusammen, also Nichtregierungs-Organisationen, um die Lebensbedingungen der Menschen in der Schürfregion zu verbessern. Wir könnten Glimmer sicherlich günstiger auf dem Weltmarkt einkaufen. Aber dass die Bedingungen, unter denen dieser Rohstoff gewonnen wird, stimmen, ist uns wichtig. Dafür zahlen wir gerne einen höheren Preis.
Es entsteht gerade der Eindruck, als wenn Sie nur die einzelnen Inhaltsstoffe der neuen Make-up-Produkte getestet haben. Prüfen Sie nicht das fertige Produkt?
Doch, selbstverständlich. Wir prüfen zum Beispiel die gute Verträglichkeit und die pflegende Wirksamkeit der Gesamtkomposition. Wir geben dafür unter anderem Tests bei unabhängigen Instituten in Auftrag. Wir lassen dabei wirklich jedes einzelne Produkt testen, also jede einzelne Farbvariante von Lippenstiften, Eyeshadows oder Kajals, den Eye Definern, wie sie jetzt heißen. Zudem schlagen wir notwendige Anwendungshinweise für das fertige Produkt vor.
Sie lassen aber hoffentlich nicht an Tieren testen?
Nein, natürlich nicht. Für Präparate der Dr. Hauschka Kosmetik werden weder durch uns noch in unserem Auftrag Tierversuche durchgeführt. Wir arbeiten ausschließlich mit freiwilligen Probanden. Wir haben so viel Wissen über unsere Rohstoffe und können aus unserer Erfahrung sagen, dass die Produkte sehr gut verträglich sind. Deshalb können wir guten Gewissens Probanden einbinden.
Was genau haben Sie bei den Make-up-Produkten testen lassen?
Es ging uns vor allem um die Hautverträglichkeit und gerade bei den vielen Make-up-Produkten für den Augenbereich wie Mascara, Eyeliner oder Eyeshadows zusätzlich um Augen- und Kontaktlinsenverträglichkeit. In Anwendertests haben wir zudem die Probanden gefragt, wie sie zum Beispiel die Deckkraft, das Auftrageverhalten oder die Haltbarkeit einzelner Produkte wie der Foundations oder der Puder empfinden.
Papier ist bekanntlich geduldig. Haben Sie auch getestet, ob die Wirkversprechen in den Produktbeschreibungen stimmen?
Ja, das ist uns sogar sehr wichtig und rechtlich ganz klar vorgeschrieben. Wir schreiben zum Beispiel, dass die Foundation den Feuchtigkeitsgehalt der Haut bewahrt. Diese Aussage haben im Anwendertest alle Probanden bestätigt. Positiv vermerkten sie zudem das angenehm gepflegte Hautgefühl. Messverfahren, wie zum Beispiel der Corneometertest, der die Hautfeuchte bestimmt, können die Aussagen der Probanden ergänzen und bestätigen. Wenn der Test übrigens sagt, die Hautdurchfeuchtung ist gut und die Probandin sagt, die Haut fühlt sich trocken an, muss man etwas an der Rezeptur ändern. Da steht die Kundin mit ihrem Bedürfnis im Mittelpunkt.